Tuesday 24 January 2012

Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary - My Idol


Biodata Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

Umur : 53 tahun
Pendidikan : SPM
Mula berniaga : 19 tahun (jual beli lembu dan kerbau)
Kekayaan : RM1,425 juta
Ranking : Ke 7 terkaya di Malaysia Ke 32 terkaya di Asia Tenggara (Forbes)


Antara syarikat miliknya :
MMC,
Pelabuhan Tg. Pelepas,
BERNAS,
Gardenia,
DRB-HICOM dan
Bank Muammalat


Kereta : Proton Perdana

Sumbangan sosial:
Yayasan Al-Bukhary,
Institusi pengajian untuk 3,000 pelajar,
Muzium Kesenian Islam,
Kompleks Al-Bukhary,
Menaja kelas tuisyen untuk pelajar Melayu,
Pengindahan Masjid Negara,
Sumbangan RM1 juta untuk Tabung Tsunami dan
Menaja setiap tahun penghantaran rakyat Malaysia yang tak mampu untuk tunaikan
haji.
Masjid di Lapangan Terbang Senai,Johor



He's my idol dari aku mula kenal nama Syed Mokhtar Al-Bukhary. Aku ingat lagi, masa tu aku baru form 4 (2001). Aku salah seorang yang dapat peluang untuk menghadiri kelas tuisyen Al-Bukhari. Dah la dapat tuisyen free, buku rujukan pun dapat free jugak. Masa tu, aku memang tertanya-tanya la, sapa Syed Mokhtar Al-Bukhary ni sebenarnya. Betul ka ada orang sebaik ni lagi masa sekarang???

Aku memang tak penah dengar pasal Syed Mokhtar Al-Bukhary sebelum ni. Aku try tanya kawan-kawan aku. And diorng cakap, dia ni businessman yang sangat kaya, tapi sangat humble. Boleh minum kat kedai mamak and kuar jalan pun pakai baju biasa je. Aku pun tak pasti dari mana diorang dapat fact ni. Than aku baca kat paper Syed Mokhtar Al-Bukhary tersenarai antara orang yang terkaya di Malaysia and Asia. Aku bertambah kagum dengan Syed Mokhtar Al-Bukhary. Dalam diam, aku menaruh harapan untuk jadi seperti dia. And he's become my idol until now.

Satu hari nanti aku harap aku dapat berjumpa dengan Syed Mokhtar Al-Bukhary face to face just to say how i really adore his down-to-earth attitude. He lives with his mother’s advice to treat part of the money he received as belonging to the poor and the needy remains at the core of his heart. Now, Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary is the richest Bumiputra corporate figure in Malaysia. With involvement in diversified business areas which include transportation and logistics, plantations, property development, defense and armory as well as engineering and power generation, he has a net worth US $1.5 billion according to Forbes, making him the 7th richest Malaysian.

No comments:

Post a Comment